Hvad kan og skal jeg som terapeut hjælpe med?
Hvad er det, jeg som terapeut skal søge og afhjælpe? Det har psykologien og sociologien givet flere bud på, og det leder til flere forskellige behandlingsformer mod forestillingen om det ’normale’: at blive en god borger, producent, arbejder, ægtefælle eller skoleelev – helt selvdisciplineret og normal med andre ord.
Men hvor kommer forestillingerne om ‘det normale’ fra, og hvor skal ‘det normale’ placeres? På siden om etik peger jeg på forbindelsen mellem etik og moral, og hvordan de så at sige producerer sædvaner. De følelser, tanker og handlinger, vi tager for givet, og som samfundet hviler på. Både vaner og udvikling er nødvendige i det menneskelige liv, og spændingsforholdet mellem vane og udvikling er centralt i forskellige teorier og i deres forskellige former for terapi.
Post-strukturalismen, som den narrative terapi bygger på, var et opgør med strukturalismen, som igen var et opgør med essenstænkning (atomisme), historisme (hermeneutik) og den essenstænkende humanisme.
Disse spændinger og opgør er særdeles omfattende, men kan i min optik koges ned til spørgsmål om: den vesterlandske verdensforståelses mest grundliggende ideer, og her især ideen om, at universet består af ‘masse’ bestående af nogle mindste unedbrydelige atomer, vesterlandets ligefrem lineære logik, som det udtrykkes i idéen om lineær til, i sproget og den menneskelige psyke som noget iboende. Disse udgangspunkter skaber en række ’vendinger’: vendingen fra masse til energi; fra instinkt til psyke og fra psyke til sprog. I den narrative terapi finder du således hovedsagelig henvisninger til sociologisk teori, snarere end psykologisk eller biologisk teori. Det er så mit argument for at man udmærket kan arbejde terapeutisk på baggrund af en sociologisk uddannelse.
Hvor skal vi hen med ‘behandlingen’?
Før man kan behandle terapeutisk, må man gøre sig overvejelser over, hvad det er man står overfor, og hvad man søger at opnå. Hvad er det klienten skal opnå, måske erkende? Skal klienten fra A til B, hvor A er en smertefuld tilstand, og hvor B så helst skulle være en mindre smertefuld tilstand, eller et helt andet sted hen? Fra en lidelse til en anden? Og hvad er psykisk smerte – meningsløshed eller forkert mening, som i manglende diskurs eller forkert eller fragmenteret diskurs?
Beskrivelsen af smertefulde situationer forudsætter, at vi har et sprog det – og ikke mindst et sprog for noget andet. Dette sprog skulle gerne give os mulighed til at fremsætte korrekte udsagn om disse verdener – og lægge op til erkendte muligheder og valg. Spørgsmålet er så, om vi kan fremsætte korrekte udsagn, hvis vores dagligsprogs og vores videnskabelige sprogs grundlæggende logiske regler er utidssvarende, ufuldkomne eller måske endog direkte forkerte.
Når vores udsagn i sig selv er ‘fanget’ i vores sprog, som bygger på bestemte axiomer og logikker, hvordan kan vi så hjælpe i den terapeutiske proces, hvis ‘løsningen’ er noget, der rækker ud over sprogets antagelser og logik, ud over ‘virkeligheden’? Som Carl Pribram siger: “Jeg har tidligere formuleret (…), at en organismes sanseindtryk kun kan forstås, hvis man forstår det fysiske univers og dettes natur; og at det fysiske univers og dets natur ikke kan forstås, med mindre man opnår en forståelse af den observerede sanseopfattelsesproces.” (Wilber, 1986) Ud over en forståelse af universet og fysikken, så skal terapeuten også forstå den menneskelige situation, dets historie, kultur, religioner, rationaliseringer og forskellige samfund og dets familiestrukturer. Det er med andre ord ikke nogen nem lille opgave at udforske selv det mindste problem. Hvem siger f.eks. at det, der i den terapeutiske proces skal undersøges, er et problem, og ikke noget helt andet – så som magt eller simpelthen en forkert idé i lægens eller psykologens hoved for eksempel? Er det normalt ikke at lide, når man ser fremmede mennesker i fremmede kulturer i lande langt væk sulte eller hakke hinanden ihjel…? Eller er det normalt at lide under det syn?
Den narrative teoris sociologiske afsæt
Den narrative terapi er som sagt i højere grad båret af sociologiske teorier end psykologiske, og hele tænkningen og tilgangens formål er at vriste objektiveringen, psykologiseringen og skylden fra klienten, og gennem den narrative samtale placere problemerne i antagelserne, ordene, fortællingerne og relationerne.
Det fordrer en – ofte ensom – modig konfrontation med alle slags sædvaner, og deres autoriteter og den ortodokse magt de besidder – for både klient og terapeut. Man kan så spørge, hvor klienten ’hører til’ efter forløbet, og om forløbet har gjort klienten yderligere ensom og ude af stand til at høre til en gruppe og dennes ortodoksi, dennes sædvaner?
Fokus i den narrative terapi er på relationerne, dvs. på ’problemerne som problem’, og ikke på, at personerne i sig selv ’fejler noget’. Et afsæt, som ikke gør mødet med psykiatrien lettere… da det måske medinddrager relationen til lægen som udtryk for sædvanens rene magt, og ikke så meget andet?
Samtalen forløber mellem to niveauer: handling og tanke/identitet/værdi. Og mellem nedslag i forskellige vigtige situationer, hvis forløb analyseres i forhold til en række effekter på en række aktører. Disse effekter evalueres, så det undervejs bliver erkendt, hvilken magt, de har på klienten og dennes relationer. Dette skulle gerne gøre det tydeligt i en begrundelse, at klienten ikke ønsker at dette fortsætter, fordi der i lidelsen er fundet uopdagede hukommelseslommer, der rummer værdier, som i samtaleforløbet er blevet styrkede, og til et valg for klienten om at leve et andet liv – andet liv, ikke et mere ægte, rigtigere – andet liv, kun det. Det valg er ikke vilkårligt, men et, i hvilket der kan findes megen etik, som Frankl viste det.
Som et led i fravristningen af klienten som problem, gives rækken af situationer og beskrivelser et navn; det eksternaliseres, og samtaleprocessen fokuserer på, hvad det eksternaliserede problem gør ved klienten. Dette samtaletrick fokuserer på relationerne og den magt, der etableres, og hvordan mønsteret bliver til en ortodoks og påtvungen identitet, som den lidende klient evt. selv støtter produktionen af. Derfor er samtalen så enorm. Samtalen må nødvendigvis række ud mod relationen til forældrene, men må samtidig spørge, hvorfor relationerne til forældrene samfundsmæssigt var som de var. Og så bliver lidelsen både historisk, sociologisk og politisk…
Ontologi og epistemologi
Sociologien er ét langt frigørende opgør med essenstænkning. I dette opgør indgår en fundamental viden om og diskussion af, hvad ontologi er – dvs. hvad den ydre verden består af. Dette forhold påvirker forestillingerne om, hvordan menneskets iagttagelse indgår i denne omverden. Det vil jeg beskrive min forståelse af i de næste afsnit.
Baggrunden – essensens og logikkens fødsel – antikkens Aristoteles
I den moderne hermeneutik overføres Platons dialogiske princip til forholdet mellem fortolkeren og den genstand, som fortolkes: en tekst, en problematisk situation, eller en person i vanskeligheder.
Fra Platons elev Aristoteles stammer ’ur-teorien’ om sproget, som ligger til grund for enhver form for moderne hermeneutik. Hans logisk-grammatiske arbejde Om fortolkning behandler sprogets forhold til det, der udtrykkes i det – altså ikke dets virkning, som undersøges i Retorikken, men dets indhold. Aristoteles opfatter her skriften som en repræsentation af talen, der igen er udtryk for den talendes bevidsthedstilstande – tanker, forestillinger, affekter eller oplevelser. Dermed formuleres taken om, at sproglige tegn er bærere af en mening, som på den ene side er mere eller mindre skjult, en på den anden side kan hentes frem gennem fortolkningsarbejdet. (Gulddal, 1999:12)
Denne forståelse af fortolkningsarbejdet kan i bred forstand siges, at ligge til grund for og udspille sig i den terapeutiske samtale: hvad sker der på ’overfladen’ og hvad sker der ’under’ overfladen i det enkelte menneske? Hvordan er der under den sproglige overflade? Hvad eller hvem er det jeg som terapeut taler med? Instinkter, mor og far, eller folkeskolens socialisering? Er sindet, psyken dynamisk sammensat eller statisk og fastlåst? Sådanne magtfulde aksiomatiske antagelser har stor indflydelse på, dels hvordan behandlingen finder sted, og hvis der finder samtale sted, hvordan disse struktureres.
Et centralt afsæt ind i forståelsen af selv de nyeste kommunikationsteorier finder vi i den græske filosofi. I den før-sokratiske filosofi, bestod den mest centrale problemstilling i at etablere en samfundsmæssig orden gennem at presse naturtvangen tilbage, hvilket blev gjort i en begribelse af naturen i form af naturfilosofien. Denne periodes hovedspørgsmål var af samme grund: hvad er fysis? Fysis blev samtidig beskrevet som det værende, ro eller ubevægelighed overfor livets forandring og bevægelse. Dette fokus affødte det logiske problem: hvis fysis var ét, hvad var så bevægelse og forandring? Denne naturfilosofi behøvede begreber, logikker og et sprog som kunne bære det.
Det mest centrale symbol og begreb for den før-sokratiske tænkning om fysis er Sphaira – kuglen, som for Phytagoras står for Jordens og Universets form. Hos Empedokles udtrykker dette symbol en skjult guddommelig skikkelse, og hos Heraklit en roterende yin yang klode af lys og mørke, skabelse og død. (Fabricius, 1965: 52) Heraklit mente, at alt er i evig forandring. Verden opstår som følge af den dynamiske og cykliske vekselvirkning mellem modsætninger, og hvert modsætningspar udgør en enhed. (Fabricius, 1965, Capra, 1975) Hans opfattelse var, at alle forandringer i verden var et resultat af en dynamisk vekselvirkning mellem modsætninger. Han opfattede derfor ethvert modsætningspar som en enhed, der overskred alle modsatrettede kræfter. Denne enhed kaldte han for logos. (Capra, 1975, Fabricius, 1965)
”Parmenides’ overvindelse af Heraklits synligt-sansende univers med dets dynamiske modsætningsprincip og evige genkomst fører ham til erobringen af modsætningernes enhed i en før-eksisterende, usynlig værensform af ren tanke og ubevægelig harmoni. Mulighederne for et sådant gennembrud og en sådan syntese eksisterede allerede hos Heraklit, når han kunne kalde vejen opad og nedad for ’én og den samme’ ’godt og ondt for ét’. Modsætninger må nemlig udspringe af en grundlæggende enhed, når de i den skabte verden kan optræde selvregulerende. Denne ur-enhed er den uskabte verden eller tankens verden, hvor som Parmenides siger, ’det tænkende og det værende er ét og det samme’. ” (Fabricius, 1965: 50f)
I græsk klassisk tænkning blev bevidsthed og rationalitet på den måde opfattet som et overordnet princip, der gav realiteten orden, struktur og mening. Mennesket med dets sansning og tænkning var kun én blandt mange dele af denne altomfattende logos som samlet begrundede menneskets rationalitet. ”Stedet” for menneskets bevidsthed og tænkning blev således placeret udenfor mennesket selv – i en metafysik. Dette sted, denne kosmologiske-metafysiske rationalitet var universel – og repræsenteret af først guder, senere af Gud.
Denne dualistiske tænkning om en adskilt fast substans overfor ånd antog efterhånden eksistensen af ét guddommeligt princip over alle guder, som blev anset for at være ét eller lig med enheden i universet. (Capra, 1975) Senere smeltede denne tænkning sammen med den gudetro, der gradvis tog form af en person – en autoritet, en forstandig fader, som stod uden for verden og styrede den, som vi finder den i både kristendom og islam (Fromm, 1956). Spaltningen i værende og ikke‑værende er således fødestedet for den occidentale opfattelse af en fra materien udspaltet Gud, som samtidig leder til en fra materien udspaltet menneskelig ånd eller sjæl. Dermed skabtes den dualisme, der grundlæggende har præget den vestlige verdens tænkning lige siden.
Parmenides’ værende havde form som en stor farveløs Sphaira, som især Demokrit udviklede til en atom-teori. (Thyssen, 1981) I denne teori består verden af små atomer (a – tomos, gr. ikke deleligt), som er hårde, farveløse og uforanderlige klumper af unedbrydeligt materie. Dette stof kunne antage forskellige egenskaber ‑ en idé, som senere blev et grundbegreb i vestlig tro, filosofi, forskning og metode. Atomteorierne måtte forklare bevægelse, iagttagelse, bevidsthed, forandring, etc., – menneskets ånd blev med andre ord selv inddraget i disse overvejelser om substans. Denne ide om universet, er rammen for de occidentale sprog.
Den menneskelige inddragelse i denne teori om en fysisk verden blev gjort ved, at knytte subjektivitet, følelser, etc. sammen med såkaldte ”sjæleatomer”, som skulle være særligt fine atomer, men altså også af egentlig materiel karakter, der bevægede sig overalt, og som indgik i enestående forbindelser, hvorved de dannede den individuelle sjæl. Der blev således sondret skarpt mellem sjæl og materie, hvor materien bestod af helt passive og isoleret set døde partikler (objekter), som så bevægede sig i tomheden, det tomme rum. Hvad der eksisterede udover atomerne og sjæleatomerne blev udelukket som subjektivitet.
I den klassiske kosmologi, hvor mennesket således var teleologisk placeret, anså Aristoteles, præcis som den senere engelske empiriker Hobbes, at der i menneskets hermeneutiske forhold til omverdenen var to veje til erkendelse, nemlig gennem sanserne, som viser mennesket enkelttingene, stoffet til erkendelse og forstanden eller intellektet, som skelner mellem stof og form. Aristoteles inddelte al tænkning og viden i 3. klasser:
- Praktisk tænkning. Som har med handling at gøre og bedømmes af moralen. Udfolder phronesis, den indre færdighed, der udvikles med henblik på at kunne træffe rigtige
- Poetisk tænkning. Som har med tilvirkning at gøre, som skaber noget. Udfolder techne, den ydre færdighed, der udvikles med henblik på at kunne fremstille
- Teoreia- teoretisk tænkning. Som har med iagttagelse at gøre, forudsætter, at noget er, Den interesseløse kontemplative, passive anskuelse, der leder frem til episteme: sand erkendelse.
Her ser vi altså først skabelsen af sprogets aksiomer (masse, rum, tomhed, tid, linearitet, osv.) udgangspunktet for de tre rationaliseringer som Habermas, og flere sociologer med ham i dag diskuterer i forhold til det moderne, eller måske det post-moderne samfund, og som Habermas indplacerer i en ’italesættelse af det sakrale, Gud’, det værende. Der er ikke langt fra atomos til guderne…
Endvidere knyttede Aristoteles erkendelse og dyd (normal adfærd?) sammen. Nærmere bestemt så knyttede Aristoteles erkendelsesbegreberne praxis og poiesis til phronesis, den internaliserede handling og til techne, som er den externaliserede handling. Denne forbindelse bliver især interessant, fordi hhv. praxis og poiesis, knyttes til causa finalis og causa efficiens. Denne forbindelse leder, som vi skal se, senere frem til delingen mellem naturvidenskab og samfundsvidenskab, nomotetisk og ideografisk videnskab, eller i forhold til vores overvejelser – måske – til spaltningen mellem ydre handlingslag (techne) og indre fornemmelse, psykisk velbefindende og identitetslag (phronesis).
Praktisk tænkning, der udfolder dyden phronesis, er ifølge Aristoteles at finde i en omvendt tidsorden: først sættes mål ud fra værdier, fornemmelser til en ønsket fremtid, og derpå følger handling i nutid mod de i fremtiden satte mål. Den ’gode’ handling har derfor ikke den egenskab, at den ud fra et empirisk kendskab til fremtiden kan beskrives én gang for alle i et sæt anbefalinger. Phronesis (fornemmelsen for den den gode beslutning) er fremtidsorienteret og derfor situationsafhængig, og beror på menneskets evne til at fornemme (forbinde klart og reflekteret mellem handlings- og værdi-/tankelag, hvilke omstændigheder og muligheder, der foreligger i hvert enkelt tilfælde, og først så handle derefter. Være i balance. Den erkendelsesform, der leder terapeuten i det terapeutiske forløb, i den balancerede erkendelsesproces, vil typisk være den phronetiske.
Fremstilling (Techne) af ’ydre’ ting, er ifølge Aristoteles, at finde i en ligefrem tidsorden: først årsag og så virkning. Altså en ophobning af viden om ting, som kan nedlægges i det nye produkt. Ting er ydre udtryk for ophobede, ”størknede” erfaringer, der nedlægges i et materiale. Vægt, styrke og lignende ydre mål kan erfaringsmæssigt forudsiges og forklares.
Tænkning. (Teoria), den teoretiske tænkning inddeler Aristoteles også i 3 klasser:
- Naturvidenskab (om de eksisterende enkeltting i sanseverdenen)
- Matematik (om ting, som ikke eksisterer selvstændigt, men som er uforanderlige)
- Metafysik (om ting, som både eksisterer enkeltvis og er uforanderlige)
Aristoteles opstillede et helt skema over kategorier, en slags inddeling i 10 grupper af alt eksisterende, således:
Substans, kvalitet, kvantitet, relation, sted, tid, tilstand, hvad har tingen, virksomhed, påvirkning
Begrundelsen var, at al denne menneskelige sansning og tænkning (begreber og sprog) ville være ’fortabt’ uden ”færdselsregler” eller logik. Og Aristoteles opstillede da også en logisk ramme for tænkning. Aristoteles betragtes således i dag som grundlæggeren af den formelle logik, læren om den følgerigtige tænkning. Den aristoteliske logik har helt op til vor tid dannet grundlag for følgerigtig tænkning. I denne logik opstillede Aristoteles læren om syllogismen, som netop betyder den følgerigtige slutning. To påstande eller præmisser tænkes sammen, f.eks. således:
- Alle mennesker er dødelige (1. præmis)
- Claus er et menneske (2. præmis)
- Claus er dødelig (konklusion og slutning)
Ifølge Aristoteles er menneskets almindelige erkendelse induktiv. Vi slutter fra enkeltfænomenet til det almene. Mens den formelle erkendelse, syllogismen, deduktiv. Med den sluttes fra det almene / tanken – i eksemplet: det almene ”menneske” – til det specifikke menneske ”Claus”. Disse måder at slutte sig til noget kan Aristoteles derfor opstille således:
Deduktion – Den formelle erkendelsesform, som historisk knytter sig til ydre ting, techne og causa efficiens
Induktion – Den almindelige erkendelsesform, som slutter fra enkeltfænomenet til det Almene
Abduktion – Den intuitive erkendelsesform, som historisk knyttes sig til indre hensigter, phronesis og ydre handlingsforløb
Hvis begge præmisser er benægtende kan man intet konkludere. For hypotetiske domme gælder særlige regler. Hvis et led betinger et andet, ”…hvis…så…” Det kunne f.eks. se således ud: ”Hvis faderen er fuld, bliver sønnen, Søren, slået” Her kan 1. sætning kaldes grunden, 2. sætning følgen.
- grunden bekræftes (faderen er fuld) – følgen bekræftes
- grunden benægtes (faderen er ikke fuld) – følgen usikker
- følgen bekræftes (sønnen bliver slået) – grunden usikker
- følgen benægtes (sønnen bliver ikke slået) – grunden benægtes
I eksempel B. og C. kan sønnen lide af andre grunde end faderens druk. Faderen slår af andre grunde. Den klassiske logik opstiller tre hovedregler for al tænkning:
- Identitetssætningen:
Ethvert begreb må i hele ræsonnementet beholde samme betydning.
- Modsigelsessætningen:
Man kan ikke på én gang bekræfte og benægte det samme. (En ting må enten være sand eller falsk, et tredje gives ikke)
- Udelukkelsessætningen:
At et begreb har en bestemt egenskab må enten bekræftes eller benægtes
Disse hovedregler er aksiomer, og bliver betragtet som så grundlæggende og så selvindlysende at de i dagligdagens konkrete og praktiske samtaler ikke behøver bevis. ”Tænkningen må gå ud fra disse aksiomer, grundsætninger, fordi de er en forudsætning for alle deduktive beviser. Endvidere skal præmisserne begrundes, og da vi ikke i det uendelige kan fortsætte med at begrunde præmisserne, må vi slutte med at fastslå visse sætninger, hvis modsætninger ikke kan tænkes. Disse sætninger er aksiomerne, de grundsætninger, som vi umiddelbart må bygge på.” (Hamle, 1966: 71) Så ud over at den phronetiske dyd er central i den terapeutiske samtale, så vil samtalen også bære præg af, at være undersøgende for om muligt at kunne nå frem til erkendelser. Den vil sandsynligvis være abduktiv.
I dette afsnit har vi set, hvordan en tidlig ide om substans bliver til et grundlæggende begreb i vort sprog. Ligeledes har vi set, hvordan dette begreb påvirker ideen om bevidsthed, tænkning og sansning, og hvordan alle disse antagelser flettes ind og underlægges bestemte logikker og relationer i vores sprog. Sprørgsmålet er, om vi i den terapeutiske samtale er opmærksom på, hvordan sprogets regler påvirker samtalens muligheder? Aristoteles ældgamle syllogisme er styrende for, hvad terapeut og klient kan nå frem til. Filosofien har båret af flere markante positioneringer kæmpet med konsekvenserne af aksiomerne substans, tomhed, ånd, osv. Disse aksiomer skaber et filosofisk paradoks, nemlig om mennesket kan sanse uden begreb for det sansede eller om det kan sanse direkte, og først derpå udlede et begreb for det sansede. Kant forsøgte at løse denne udfordring, men kom som så mange tidligere filosoffer – Descartes og Hobbes m.fl. – til kort. Også han var fanget af aksiomer og sprog.
CERN – Vendingen fra substans til energi
Aristoteles skabte således et system, som kan siges at være en sammenfatning af den antikke verdens videnskabelige viden, og et logisk system, som udgør grundstrukturen i vores sprog: Forestillingen om ’det derude’, som objektivt eksisterende adskilt fra den menneskelige sjælelige verden, men forbundet af den menneskelige sansning. Eller som Plotin sagde: mennesket er udspændt mellem dyrene og guderne.
Men hvad er det så, som driver mennesket? Bæstets drifter eller gudens tanker? Og hvad er det sansede forhold til det, som er ’der ude’? Havde Demokrit og Parmeneides ret? Og i givet fald, er sproget beskrivende for, hvad det er for en udspændt situation mennesket befinder sig i?
Det kort svar er ’nej’. Det lidt længere svar er, at siden Parmeneides spekulative idé om at universet bestod af en objektiv masse af mindste unedbrydelige kugleformede enheder atomer, har denne bærende ide for tænkning og sprog været testet, og er fundet forkert.
Dagens fysikere taler ikke længere om atomer som unedbrydelige, om masse og tomhed. De beskriver snarere universet som noget, der hele tiden bliver til, ved at intetheden trækker sig sammen i tilfældige netværk af energiudladninger (Capra, 1980). Den nye fysik har forlads de klassiske aksiomer for et nyt. Tilbage står dog stadig de klassiske begreber og sprog, som psykologer og humanister forsøger at bruge til at forstå menneskets kulturlige verden. Dermed halter humanioraen og psykologien bag efter den nye fysiks brud med den klassisk-mekaniske fysik.
I den nye fysik Bohr, Bohm, m.m.fl.) er det snarere den menneskelige sansning og hjernens beregninger, der skaber menneskets oplevelse af at befinde sig i et lineært og tredinemsionalt rum, hvor der er noget fast derude, end det er virkeligheden som er fast og tredimensionel.
Mennesket indgår i den nye fysik som definerende og skabende også af den fysiske virkelighed. Vi kan jo ret beset også eksperimentere og måle os frem til at virkeligheden ikke er tre-dimensional. Og vi kan som i alle gode forsøg gøre det igen og igen, og nå frem til samme resultat. Det sker på CERN. At universet består af energi er altså ikke længere bare en flyvsk hinduistisk meditativ ide eller et resultat af et LSD-trip, men udtryk for seriøs fysik og mange og lange beregninger.
Det leder til at sindet eller sjælen er det primære, ikke kroppen og eventuelle ’sjæle-atomer’. Den nye fysik har således både styrket og løst et af Kant’s mest udfordrende problemer: ’das Ding an Sich’, det der ude, som var medskaber at den hermeneutiske cirkels paradoks’ ubrydelighed, hvor mennesket var fanget mellem tekst og kontekst. Med den nye fysik smelter de to sammen.
Præcis som med det nuværende sprogs dybeste antagelser over fænomener og logikker, vil det nye fysiske paradigme fremover få afgørende indflydelse på, hvordan sprog vil udvikle sig. Der er vi dog ikke endnu. Men vi bliver nødt til at revidere sprogets aristoteliske afsæt med linearitet, ligefrem logik og ideen om substans. Men den del ligger lidt undenfor denne opgave. At sproget er centralt for den menneskelige sansning og tænkning er dog noget Einsteins elev, Bohm, gør klart opmærksom på i sin bog: ’Helhed og den indfoldede orden’ (Bohm, 1986). Et sådant nytsprog vil sandsynligvis bevæge den terapeutiske samtale i mange nye retninger. Noget af dette peger Laing på i sin smukke bog ’Oplevelsens stemme’. Her kan vi følge han undersøgelser af mange ordløse og paradoksale terapeutiske interventioner. Han lader døren stå åben for nye muligheder… Hvilket sind, hvilke sansninger, hvilke lidelser og hvilke terapier vil dette brud, og disse nye sprogformer føre med sig? Jeg ved det ikke… endnu…
Gøren + mening = handling (menneskelig handling)
Selvom Kant’s begavelse og filosofiske tankekonstruktion lovprises, så lader hans mest centrale brud – at mennesker erkender verden gennem begreber – dog ikke til at være erkendt. Det er besynderligt nok det radikale kantianske brud med empirismen og positivismen, som biologer, læger – og af uransagelige grunde endog mange humanister ikke forstår, eller tager konsekvensen af. Sandsynligvis er de fanget i en naiv bestræbelse på – og fanget i sproget – at blive virkeligt ’videnskabelige’, og bruger derfor fortsat løs af naturvidenskabens objektiverende verdensbillede, og placerer tolkning, mening og betydning i biologi og gener, som de tror kan iagttages direkte. Måske er det en resttænkning fra ideen om ’sjæleatomer’? Under alle omstændigheder er det fra enden til anden noget usammenhængende vrøvl. Begrebers og ords betydning falder ikke nedad, og de slides ikke som fysiske kuglelejer. Menneskekroppen er nok udstrakt med tyngde, så den vil falde nedad, og ramme jorden med en dump lyd, men det samme gælder ikke dets sind, der er ikke-udstrakt, og som kan være til stede både før og efter et nu – på samme tid. Er det normalt…? Ja..
Men så igen – for vrøvlet ser ud til at fortsætte i det uendelige, selv de mest lærde steder – hvis vi – humanister – ser bort den nye fysiks vending fra substans til energi, som kan være svær at forstå for os, og alene forholder os til den klassiske filosofi, som vi ellers ved enhver lejlighed lovpriser, og her konsekvent tager udgangspunkt i handlingsbegrebet, som allerede Aristoteles gjorde til genstand for en sondring mellem det epistemologiske og det ontologiske. Han beskrev, at den afgørende forskel mellem handling og gøren, som det, at der til handlingen føjes mening. Meningen forvandler mao. gøren til handling. Aristoteles peger i sin Poetikken på, at når vi betragter noget som en handling, og altså ikke kun som en eller anden tilfældig hændelse eller bevægelse, så hænger det sammen med, at vi oplever hændelsen som behæftet med et motiv, en mere eller mindre bevidst hensigt, eller mening, hos den eller dem, der forårsagede hændelsen. F.eks. er der forskel på, at en person hoster, (rømmer sig) fordi han oplever situationen pinlig (en handling) og at en person blot hoster, fordi hans hals er irriteret (en lettere infektion, måske). Tilføjelsen af mening til gøren er tilføjelsen af kulturel, religiøs eller politisk kontekst, som består af et historisk produceret menings- og tolkningssystem. Aristoteles klare argument er ca. 2300 år gammelt…!? I beskrivelsen af handling, kan vi med Aristoteles sondre mellem følgende tre:
- En almen systematisk skelnen mellem bevidste handlinger (hvilket vil sige handlinger udført med en bestemt intention) og ubevidste handlinger
- Forskellen mellem en frit valgt handling og en handling, som ikke er udtryk for den handlendes frie valg eller handlefrihed
- Ansvaret for handlingen. Hvornår pådrager en person sig moralsk ansvar for sin handling?
Et menneskeligt handlingsbegreb kan således hverken i den nye fysik eller i den klassiske filosofi adskilles fra mening og tolkning, så bliver det til gøren, og begrebet mening kan ikke adskilles fra bevidsthed. Og bevidsthed kan ikke adskilles fra det oplevende og bevidste ”jeg”, som er knyttet til en ydre objektverden og en krop, der bærer denne bevidsthed, der opretholdes af en række kropslige funktioner. Hvis enkeltmennesket ikke kunne huske fra næse til mund, ville der ikke være nogen erfaring, intet sprog og ingen kultur – intet begreb om familie, og hvis mennesket ikke kunne fastholde sin person i et adskilt ”jeg” ville der intet differentieret samfund være. Lægeuddannede psykiatere kigger således naivt på gøren, men tror det er handling – fordi de ikke er filosofisk skolede.
Italesættelsen af det sakrale
I en fastholdelse af Kants brud med Hobbes’ og Hume’s positivisme, og i et opgør med den klassiske humanisme og psykologi formulerer flere fremtrædende sociologer igen og igen op gennem 1970-erne og 1980-erne, at den menneskelige bevidsthed, handlinger og motiver altid allerede er historisk, kulturelt og sprogligt producerede. Sociologiens forsvar af Kant’s epistemologi løser dog ikke de problemer, som de klassiske antagelser om substans, tomhed, bevidsthed og sprog medførte.
Et centralt afsæt for dette opgør var Webers forord til sine religionssociologiske skrifter, hvor han fremstiller den universalhistoriske problemstilling, at der i vesten, og kun her, opstod kulturfænomener, som indgik i en udviklingslinje af universel betydning og gyldighed. Weber mente, at der var en indre forbindelse mellem det moderne opbrud, og det han kaldte den vesterlandske rationalisme. Med den vesterlandske rationalisme mente han rationalisering af religion, videnskab, kunst, økonomi og statsligt bureaukrati. Det er disse rationalitetssystemer, han samtidig bruger til at inddele og begrunde det vestlige menneskes handlingers rationalitet.
Dette leder til Habermas´ tese om at den samfundsmæssigt nødvendige integration, som oprindeligt var funderet i religion og rite, efterhånden ”afmytologiseres” og i stigende grad erstattes af den omgangssproglige kommunikation, som vigtigste middel til handlingskoordinering. (Nørager, 1985:118f) Denne tese indeholder samtidig en religionsteori, der hævder, at ‘det sakrale’ i det øjeblik det kommer i berøring med det sproglige medium, forvandles til en kulturel overlevering og ”verdensbillede”, paradigme med tilhørende aksiomer.
Hvilket verdensbillede udvikler italesættelsen af det sakrale da? Med Habermas’ tese om sprogliggørelsen af det sakrale som rationaliseringsteoretisk ledetråd, bliver det muligt at komme frem til begrebet om en rationaliseret og uddifferentieret livsverden som baggrund for den kommunikative handlen.
Et centralt omdrejningspunkt for Habermas er dog stadig forestillingen om det epistemologiske og det ontologiske. Og han gør her brug af nogle axiom-positioner, der knytter sig til det vesterlandske paradigme, og som går tilbage til Demokrit’s, Parmeneides’ og Aristoteles’ forestillinger om adskillelsen af ånd, sind og materie, objekt. Der er således mere at arbejde på… Habermas udviklede sin teori om den kommunikative handlen – den sproglige vending – før CERN viste mennesket ind i en ny virkelighed. Den vesterlandske dualisme har – som vi har set det – vidtrækkende konsekvenser for videnskab og også for terapi, idet den danner grund under antagelsen om det ‘oprindelige’, det ‘naturlige’, det ‘ægte’, som er i ‘kontakt med sig selv’, og som er lidelsesløst.
Jeg vil stoppe her og spørge, hvad jeg stiller op med det? For at svare på det, må vi gå lidt tilbage – i tid og erkendelse – og begynde med overgangen fra instinktivismen til den tidlige Freud.
Fra sjæleatomer til instinker
De biologiske forklaringsmodellers oprindelse er ældgammel (jvf fx de tidligere sjæleatomerne), hvorfor de første er mere filosofisk begrundede end biologisk begrundede. Den mere moderne teoribygning henter derfor nok sin inspiration i det filosofiske, men dog sin mere saglige begrundelse begyndende med Charles Darwin.
Blandt de tidlige “klassiske” instinktivister, der begrundede deres opfattelser på videnskabelige og metodiske undersøgelser hører f.eks. William James (1890), William McDougall (1913). De første instinktivister udarbejdede lange lister over instinkter, som ansås at kunne styre bestemte former for adfærd. James nævner således i denne forbindelse f.eks. instinkter som skulle forårsage rivalisering, stridslyst, nysgerrighed, medfølelse, jagt, kleptomani, etc.
Selvom de fleste i dag tager afstand fra en så specifik opsplitning, så skulle deres teorier have befundet sig på ganske et højt niveau. Således skulle f.eks. James have været klar over, at der kunne være et indlæringsmoment, selv den første gang et instinkt viste sig i form af en handling. McDougall var heller ikke uvidende om effekten af en tidlig erfaring og kulturel baggrund. McDougalls instinktivisme danner således en overgang til den efterfølgende Sigmund Freud, der også begrundede sine forklaringer biologisk.
McDougall betragtede ikke instinkterne som “startmekanisme” og dermed som biologisk bunden adfærd. Han anså, at kernen i instinktet lå i en tilbøjelighed, et behov, og at dette medfødte kerne i hvert instinkt skulle være i stand til at fungere uafhængigt af både den kognitive og den motoriske del af det totale instinktpotentiel. McDougall forestillede sig “energi”, der blev tilbage–holdt af sluseporte, samt at denne “energi” “løb over”. Et senere billede hos McDougall bestod i at ligne instinkters “energi” ved en beholder med gas, hvor gassen stadig frigøres.
Den klassiske psykologi, der så at sige afsluttede instinktivismen og fødte den klassiske psykologi, var stadig så bundet af sin oprindelse, at den opfattede den menneskelige psyke som noget isoleret, i sig selv hvilende og begrundet. Opfattelsen var, at mennesket fra sin tidlige barndom og til sin sene ungdom udvikler sig over helt fastlagte faser, som var biologisk begrundede. Dysfungeren opfattedes i forlængelse heraf som “produktionsfejl” – fejlreaktioner – hos det enkelte barn.
Superinstinkter – den klassiske psykologi
Det var Freud, der både afsluttede instinktivismen og åbnede for nutidens psykologi. Efter sin kandidateksamen optræder Freud på det store Parisiske kvindehospital Salpétriére. Dettes neurologiske afdeling blev ledet af Jean Marie Chardot. Chardot er manden, som bringer hysterien til en anerkendelse i den officielle videnskab. Han var psykiater, og beskæftigede sig med hypnose.
Det var på Salpétriére, at Freud hørte en bemærkning fra Chardot, da denne var ved at gennemgå et tilfælde af neurotisk forstyrrelse hos en ung kvinde, at der altid som grund for forstyrrelserne lå seksuelle problemer. Freud studerede hypnose hos Chardot, men blev hurtigt utilfreds med hypnosen som behandlingsmetode, fordi han erfarede, at hypnosens effekt var forbigående. Med andre ord, så nåede hypnosen ikke ind til kernen af sygdommen.
Fra Josef Breuer, en anden Wienerlæge, erfarede Freud, at da denne i begyndelsen af 1880-erne havde haft en hysterisk kvindelig patient, var denne under hypnosen begyndt at producere erindringer om begyndelsen af sin sygdom. Ved disse erindringer var der opstået nogle meget gavnlige virkninger. Freud og Breuer begyndte nu at arbejde med de nye metoder.
Freud gav dog efterhånden afkald på hypnosen som sådan, men bruger den dog til at få patienten i tale. Gennem årene udviklede Freud en ny og forbedret teknik i forsknings- og terapeutisk øjemed. Den gik ud på, at patienten skulle “tale ud” om sine problemer. Freud kaldte det den fri associations metode. På den måde brød og med ham psykologien for første gang med den hypnotiske-katariske retning. Hos Freud var tanken om, at de fleste kræfter, som skabte symptomerne, var ubevidste, ved at vokse frem.
Freud begyndte i denne periode en indgående selvanalyse for derigennem yderligere at danne sig et billede af sine egne indre dynamiske kræfter. Efterhånden som denne nye opfattelse blev bearbejdet, øgedes Freud’s selvstændige teoridannelse. Det Freud gjorde, var, at han udviklede libido-teorien, der var så bred, at stort set alle menneskelige følelser og lidelser og deraf følgende handlinger kunne opfattes som produkterne af ét eneste instinkt eller én eneste drift. Kærlighed, had, ærgærrighed, forfængelighed, æresfølelse, jalousi, grusomhed, etc. Alle de følelser blev “tvunget” ind under libido’ets domæne. Alle kunne de opfattes og behandles som sublimeringer og reaktionsdannelser i forhold til de forskellige libidoformer: oral, anal og genital.
Selvom Freud i sine teorier og værker over psykoanalysen lader mennesket drives af drifter, så er det tvivlsomt, om man kan sætte lighedstegn mellem Freud’s teoridannelse og driftteorier i al almindelighed, for Freud var i modsætning til den dominerende retning på det tidspunkt den første psykologi udforskede de menneskelige følelser og lidenskaber. Man må antage, at Freud ikke havde andre muligheder for at udtrykke sine opdagelser og teorier end gennem samtidens tankesæt og terminologi, da han ikke kunne frigøre sig fra sine læreres positivistiske udgangspunkter. Freud måtte derfor iklæde de menneskelige følelser fysiske og biologiske former, og gjorde det gennem at præsentere dem som resultaterne af en biologisk funderet drift. Dette var dog, trods begrænsningerne heri, – dvs. at Freud sammenfattede alle instinkterne i ét eneste super-instinkt – med til at åbne for den opfattelse at selve det mennskelige livs konstitution nok var biologiske begrundet, men at dette væsens grundlæggende livsvilkår var styrende i forhold til dets senere handlinger.
Denne nye tilgang var med til at åbne for den senere ikke-biologisk funderede psykologi. For netop med det faktum, at Freud samlede instinkterne i to grupper under ét eneste super-instinkt: de seksuelle og de selvbevarende, samt at han satte disse sammen i “karaktertyper” medførte at det blev muligt, at acceptere kultur og samfundspåvirkningen i langt højere grad end tidligere, f.eks. bliver mange drifter ikke tilskrevet et specifikt instinkt, men snarere den påvirkning de vigtigste personer under den tidligste barndom gav.
Freud’s instinktivtbundne libido-teori kan derfor betragtes som det sidste i den instinktorienterede adfærdsforsknings historie. Selv fjernede Freud sig forsøgsvis fra den instinktivt bundne libido-teori som overordnet forklaringsmodel.
Vi har indtil videre set på en generel udvikling væk fra både substans, instinkter og ‘isolerede menneskelige drifter’. En udvikling, der med Freuds ord gjorde mennesket herreløst i sit eget hus.
Den særegent menneskelige situation – eksistens
Hvis vi igen ihukommer Plotins ord, om at mennesket udspændt mellem dyrene og guderne: begrænset, dødelig og samtidig bevidst om det. Så tager Fromm denne beskrivelse op og siger: I denne usikre og konfliktfyldte situation griber mennesket til det eneste det kan: at udvikle sig og sin viden, sine begreber og dermed sit sprog. Denne udvikling er ikke genetisk lejret, men lejret i ’den menneskelige situation’. Da Plotin beskrev menneskets særlige situation, gjorde han samtidig opmærksom på, at mennesket er smertefuldt bevidst om sin egen begrænsning og dødelighed. Menneskets guddommelige bevidsthed har, som vi har set, kunnet føde tanker om det perfekte, det værende, udødelighed, etik, moral – og udarbejde moralske og retslige krav til det menneskelige livs praksis. Derved spændte mennesket sig ud mellem dyrets kropslige begær og guddommelige krav, men mennesket er hverken dyr eller gud – det er menneske.
Denne særlige menneskelige position tager Erich Fromm udgangspunkt i, da han i et brud med Freud udviklede en teori om en række menneskelige ‘reaktionsdannelser’ eller karakterer på denne særlige eksistentielle situation.
Erich Fromm peger på, at menneskets krop er en del af naturen, underkastet fysiske love og ude af stand til at ændre dem, og at mennesket som kultur fødes det øjeblik dets selvbevidsthed, fornuft og fantasi bryder den harmoni, som karakteriserer dyrets tilværelse. Dette brud gør mennesket til det hjælpeløseste og ængsteligste af alle dyr, da det er tvunget til at finde nye løsninger på den kulturlige tilværelses udfordringer. Menneskets situation rummer således betydelige følelser af eksistentiel hjælpeløshed og angst, og kan kun undvære de naturlige rødder for så vidt som det kan skabe nye tolkningsrammer. Denne eksistentielle udspændthed eller konflikt er dermed motoren i kulturen, i den menneskelige udvikling. En af løsningsforsøgene på konflikten var troen på guddommelig beskyttelse, en anden var flugten ind i de fællesskaber, der senere udviklede sig til forskellige statskonstruktioner. Fromm så – efter sin flugt fra nazismen – ikke de statslige konstruktioner, som så rationelle som Weber gjorde.
Får vi som terapeuter øje på rationaliseringen, og ser vi tilhørsforholdet til gruppen som grunden til angst, eller ser og leder vis stadig efter mor og far, når vi gennemfører samtaler med et angstfyldt menneske. Og hvis et menneske udtrykker irrationelle ønsker om, at leve på helt andre måder, end de nationalt accepterede og sprogligt bårede, hvad ser vi som terapeuter så, og hvad vil vi ’lede’ efter? Kan et menneske, der lider under sin nationalstatslige identitet, som er sproglig båret og bundet af gældende sædvane, sætte sig ’fri’ til noget andet, og opleve ’ægte’ lykke som aboriginal, der står på et ben, eller som dansende og syngende hindu i Københavns gader, eller er han blot skør og fake…?
Fromm hævdede, at han med udgangspunkt i ’den menneskelige situation’ kunne bestemme, hvilke eksistentielle behov mennesket havde brug for at udfolde, og at han herfra kunne udlede om en nationalstats generelle identitet var sund eller skør. Han beskriver i den sammenhæng, hvordan han til sin store undren oplevede, hvordan den tyske befolkning offentligt og kollektivt udtrykte stor glæde, da 1. Verdenskrig brød ud. Et samfund kunne, hævdede Fromm være lige så sygt, som et individ. Hvad er terapien for det?
Vendingen fra psykologi til sociologi
Erich Fromm var både psykolog og sociolog, og forsøgte at tænke Freud og Marx sammen: at forbinde den menneskelige psyke sammen med de samfundsmæssige forhold. Han hævdede således, at den menneskelige psyke ikke var historisk og samfundsmæssigt konstant, men tværtimod, at den ændrede sig med de vilkår, den historisk fik.
Den bestræbelse var han ikke ene om. Den finder sted i flere udgaver og positioner i sociologiens diskussion om rationaliseringsprocessen af den menneskelig handlen, som kan siges at være en parallel til psykologiens diskussion om ’menneskets psyke’. Det er en diskussion, der handler om hvilke faktorer, der begrunder den stigende rationalisering i den sociale orden.
Tidligst, hos Comte, finder sociologien en begyndende dannelse af det kollektive, Tönnies peger på forskellen mellem organisationer baserede på Gemeinschaft og organisationer, der er baseret på Gesellschaft. Durkheim beskæftiger sig tilsvarende med udviklingen fra arkaisk mekanisk solidaritet til organisk solidaritet.
For Weber eksisterede der en indre forbindelse, mellem det moderne opbrud og den vesterlandske rationalisme. Weber tænkte her på den enestående vesterlandske rationalisering af religion, videnskab, kunst, økonomi og statsligt bureaukrati. For at forstå det moderne opbrud må man derfor, ifølge Weber, forstå den moderne vestlige rationalismes egenart og forklare den opståen. Derfor vendte Weber sig mod historien for at kunne forklare denne rationalitets udvikling, i det sin tese om den historiske rationaliseringstendens. For Weber handler denne rationaliseringstendens om, at menneskers adfærd efterhånden bevæger sig fra en traditionelt begrundet adfærd over affektiv og værdirationel adfærd og til en målrationel adfærd. I en og samme proces ændrer magtens legitimering sig fra at være en traditionel og karismatisk legitimitet til at være en legal-rationel legitimitet. Ligeledes ændrer traditionelle og karismatiske organisationer sig til bureaukratiske organisationer.
Hos Elias finder vi en overvældende detaljeret historisk gennemgang af, hvordan hverdagens vaner ændrer sig med både hverdagen og brug af materielle redskaber i forhold til vold, magt og organisation. Elias når frem til begrebet ”kæder af interdependens”, der skaber sammenhæng mellem den enkelte og samfundet. (Elias, 1939 del II) Centralt hos Elias er netop udpegningen af den nære sammenhæng mellem de kulturelle/statslige strukturer og enkeltmenneskets emotionelle konstitution og dets evne til selvkontrol i forhold til centrale livsområder som fx seksualitet og.
Habermas tager afsæt i Webers begreb om afmystificeringen af verden og rationaliseringen af handlingsorienteringerne – først på det religiøse område og siden på det verdslige plan. (Outhwaite, 1994) Habermas skelner dermed mellem et bredt rationaliseringsbegreb, der omfatter handlingsorienteringer og verdensbilleder, og et meget snævrere rationalitetsbegreb om samfundsmæssig rationalisering, der fokuserer på økonomi og stat. Idéen er, at den samfundsmæssigt nødvendige integration oprindeligt var funderet i religion og rite. Når Habermas hævder sin tese at rationaliseringens hovedtendens er at det mytisk, sakrale efterhånden ”afmytologiseres” i en sprogliggørelse. Dette udvikler tænkning, sprog og begreber og når dermed frem til begrebet om en uddifferentieret livsverden som baggrund for den kommunikative handlen. (Nørager, 1985)
Habermas hævder, at handlinger retter sig mod tre ’verdener’, 1) den objektive verden af genstande, 2) den subjektive verden af mentale tilstande og 3) den sociale verden af sociale normer, og at der er en logisk sammenhæng imellem disse tre formale verdensbegreber, og det rationalitetsbegreb, som indgår i forskellige sociologiske handlingsmodeller. Disse rationalitetskomplekser skal yderligere forstås som en afgrænsning af en bestemt form for rationalitet, som hører sammen med bestemte kulturelle værdier. På denne baggrund peger Habermas på det problematiske i den historiske betoning af den kognitive-instrumentelle rationalitet, som den finder begrundelse og udtryk under den dominerende positivisme, som iflg. Habermas udtrykte en ”halveret rationalisme”.
Foucault beskriver magt-krop forholdet som det udfolder sig for det disciplinerede menneske således: ”Den store bog om Menneske-maskinen ble skrevet på to plan samtidig: På det anatomisk-metafysisk plan – der Descartes skrev de første siderne, etterfulgt av leger og filosofer – og på det teknisk-politiske plan, i form av en rekke reglementer for militærvesenet, skolene og sykehusene, samt empirisk utprøvde og gjennomtenkte metoder for å kontrollere eller korrigere kroppens bevegelser. Dette er to klart adskilte plan, for det ene plan dreide det seg om å underkaste seg og dra nytte av kroppen, mens det på det andre plan gjaldt å forklare dens funksjonsmåte. Ved å bli gjenstand for nye maktmekanismer blir kroppen gjenstand for nye kunnskapsformer. Disiplinen ’fabrikkerer’ individer. Den er en særskilt metode, hvor individene på samme tid er gjenstand og redskap for øvrighetens maktutøvelse” (Foucault: 1975). Foucault knytter således mellem udviklingen af nye teknologier og nye disciplineringsformer – både af krop og sjæl og nye former for organisation og dermed magt. Foucault samler denne proces op i begrebet ’guvernementalitet’ (Foucault, 2008).
Også Pierre Bourdieu gør i sine teorier op med den tænkning, der efter Bourdieus opfattelse dominerer samfundsvidenskaberne, og som tager ensidigt udgangspunkt i essenstænkning, at noget er iboende. Den essenstænkende måde at tænke på medfører at individers handlinger i bestemte samfund på bestemte tidspunkter bliver opfattet, udlagt og behandlet som substantielle egenskaber, som uden for historisk og kulturel kontekst én gang for alle er indskrevet i en slags fysiologisk og biologisk essens. I dette opgør tager Pierre Bourdieu et kritisk afsæt i Kants filosofi, og i dette opgør gør han brug af Merlau-Ponty’s fænomenologi. Dette opgør udbygges videre under inspirationen fra Norbert Elias sociologi. Hensigten hos Bourdieu er at overskride det teoretiske fokus fra essens i form af individer og strukturer til det, der finder sted mellem disse ”essenser”. Han beskriver selv sin videnskabsfilosofi som relationel, som en der anser relationer som det grundlæggende, hvor den almindelige tankegang hellere fokuserer på substantielle ’realiteter’, individer, grupper, osv. end på objektive relationer, som man ikke kan røre ved, men må konstruere og dokumentere gennem videnskabeligt arbejde.
Denne filosofi lægger følgende til grund for sin analyse: de potentielle muligheder der er indskrevet dels i agenternes kroppe, og dels i strukturen i de situationer, de handler indenfor, eller rettere sagt: de potentielle muligheder, der er indskrevet i relationen mellem disse to ting. Filosofien er koncentreret i nogle få fundamentale begreber: habitus, felt, kapital, – og har som sin centrale interesse relationen mellem de objektive strukturer (dvs. strukturerne i de sociale felter) og de kropsliggjorte strukturer (dvs. strukturerne i agenternes habitus). Der er tale om en to-vejs-relation, dvs. de to typer af strukturer påvirker hinanden gensidigt. Denne filosofi for menneskelig handlen markerer med det samme sin position ved at bryde med en række patenterede begreber som uden nærmere overvejelser er blevet indført i den videnskabelige diskurs (”subjekt”, ”motivation”, ”aktør”, ”rolle”), og ved at bryde med en hel serie af i social henseende meget stærke modsætninger: individ/samfund, individuel/kollektiv, bevidst/ubevidst, engageret/uengageret, objektiv/subjektiv, etc. – som synes at være konstituerende for enhver normalt konstitueret tankegang.” (Bourdieu, 1994)
Hos Bourdieu er symbolsk magt knyttet til sociale felters dominerende gruppes magt til at opretholde en konsensus om, hvad den sociale verdens mening er. Bourdieu definerer således et felt som en bestemt orden af ’objektive’ relationer mellem positioner, fastlagt i kraft af deres placering i relation til de bestemte kapitalformer, som er gældende i dette bestemte felt. Alle felter naturaliserer den symbolske magts vilkårlighed, som derved forvandles til doxa. Doxa udgør således det mest usynlige og det mest ”selvfølgelige”, det der er så naturligt, at det ikke engang behøver at blive diskuteret (Bourdieu, 1997). En doxabaseret socialisering er imidlertid ufuldkommen. Et fælles træk ved alle felter er kampene mellem de etablerede på feltet og feltets nytilkomne. Ifølge Bourdieu står de nytilkomne – børn og unge – på feltet altid for en vis portion heterodoxi, mens de dominerende primært repræsenterer feltets (familiens) doxa. Oprøret hos de nytilkomne tvinger de etablerede til at bryde tavsheden så doxa derved forvandler sig til ortodoksi: de dominerendes defensive monopolbevarende diskurs. Kampene mellem heterodoxe og ortodoxe forestillinger handler ofte om, hvem der står for den mest ”naturlige/ægte” form.
De essentielle ’egenskaber’ står altid allerede i relation til familien og medlemmernes positioner i et bestemt socialt rum og i relation til det udbud af goder og praktikker, som er mulige. Det Bourdieu forsøger, er netop at imødegå sådanne ahistoriske forklaringsmåder, som grundlæggende ser bort fra det sociale felt og de muligheder, der byder sig i dette felt. Til alle tider i alle samfund, eksisterer der altid et bestemt sæt af sociale positioner, der igennem en række relationer er knyttet til et bestemt sæt af aktiviteter, goder og sociale positioner. Dette udgør hos Bourdieu den primære betingelse for en forståelse af forholdet mellem Forsvarets organisering i forskellig rangorden, positioner, officerernes dispositioner, habitus og den måde de vælger at positionere sig, eller de valg, de træffer inden for de forskellige områder af den socialiserede families praktik.
Vi ser her i ultra korte rids, hvordan store dele af psykologien vender sig mod sociologiens ’store teorier’ i sin forståelse af ’enkeltmennesket’. Alligevel fastholdes typisk forklaringen på den enkeltes lidelse både i dna (helst med psykiatrisk evidensstempel på), i barndom og i nære familierelationer. Under alle omstændigheder fastholdes, at den enkelte skal lære at ’mærke’ sig selv, skal ’finde ind til sig selv’, osv. Og år kan gå med sådanne ørkenvandringer efter fatamoganaer uden at slukke tørsten og lidelsen.
At rationaliseringen i sig selv medfører lidelse for den enkelte, forholder vi os sjældent til (Weber og Habermas). At disciplineringen skaber lidelsesfulde relationer i familier og mellem borgere, ser vi helst bort fra. Og at den samme disciplinering medfører ønsker om at påføre sig selv lidelser, ser vi også bort fra (Foucault). At disse kollektive omgangsformer binder os og den enkelte i adfærd, som synes både lidelsesfuld og uafvendelig, ser vi uforstående på (Elias). Og at den status vi alle stræber efter skaber en menneskeskabt ortodoksi, som vores børn og unge lider under i familierne, vuggestuerne, børnehaverne, skolerne, kasernerne og fabrikkerne, det ser vi også bort fra… eller måske forstår vi det slet ikke? Og måske er det så lettest, at føre terapien ind på mor og far?
Terapi, hvad er så det?
Terapi er efter min opfattelse et livslangt kritisk projekt. Fromm beskrev, hvordan mennesket fødes ikke bare én gang, men to gange. Den første gang fødes man fysisk. Den anden gang man fødes, er når man overtager sig selv fra at have været defineret af sine forældre, familie og samfund – dvs. fanget i illusionens lænker – til at være et modent, selvstændigt mennesker, der reflekteret kan forholde sig etisk, teoretisk-tankemæssigt og følelsesmæssigt til sig selv og sin omverden. Denne sidste fødsel er svær og langvarig – og finder det enkelte menneske sted på vidt forskellige tidspunkter. Terapeuten er så at sige jordemoder i denne omfattende og langvarige fødselsproces. Mit sigte med min terapi, er at gøre personen selvhjulpen om denne selv-fødsel.